Poznaj innowacje
Osoby z niepełnosprawn. sensoryczną
Zobacz inne innowacje z tego obszaruTyflograficzna interaktywna gra planszowa dla wszystkich, niewidomych i widzących
Szymon Andrzejewski
Fundacja Szansa dla Niewidomych >>
produkt
- osoby niewidome
- osoby widzące
- klubokawiarnie
- miejsca aktywności lokalnej, domy sąsiedzkie,
- świetlice
- miejsca spotkań osób niewidomych i widzących
- domy prywatne
Opis innowacji
Osoby niewidome mają ograniczony dostęp do rozrywek w stosunku do osób widzących. Zyskujące ostatnimi czasy wielką popularność gry planszowe rzadko są przystosowane do potrzeb takich osób, wykluczając je z możliwości aktywnego uczestnictwa w rozgrywce. Jako że bardzo często planszówki są wykorzystywane w różnych integracjach czy przy przełamywaniu lodów, niewidomi w takich przypadkach są skazani na swoiste wykluczenie. Oprócz tego ludzie bez dysfunkcji wzroku nierzadko nie umieją sobie wyobrazić z jakimi wyzwaniami w życiu codziennym muszą mierzyć się osoby niewidzący lub słabowidzący.
Niewidzialna wyprawa jest próbą zaangażowania obu grup w ramach wspólnej rozgrywki. Ze względu na potrzeby niewidomych graczy gra składa się z elementów tyflograficznych, częściowo przypominających puzzle. Wypukłości tyflografiki pozwalają zastosować ją jako źródło informacji o mechanice gry i jej zasadach. Ubraillowienie i dodatkowe elementy (opaski na oczy dla widzących) pozwalają poznać świat za pomocą zmysłu dotyku oraz nadają grze planszowej wymiar włączający poprzez zintegrowanie graczy z dysfunkcją wzorku z osobami widzącymi podczas spotkań towarzyskich. Sama gra przedstawia codzienne problemy, z jakimi muszą mierzyć się niewidomi i stawia przed graczem wymóg im sprostania – celem gry jest zakupić bilet za zdobyte wcześniej punkty i wsiąść do autobusu. Ukazanie osobom widzącym chociaż cząstki trudności, które spotykają niewidomych, pomoże w integracji obu grup i zapobiegnie izolacji niepełnosprawnych.
Gra była testowana w Trójmieście, spotkała się z bardzo przychylnym przyjęciem na Gdynia Design Day i była dobrze oceniana przez testerów.
Więcej informacji
- broszura o grze Niewidzialna wyprawa
- profil innowacji na Facebooku
- artykuł na stronie Laboratorium Innowacji Społecznych z Gdyni z 17 maja 2019
Zachęcamy także do bezpośredniego kontaktu z innowatorem Szymonem Andrzejewskim (tel.: 504 813 633, mail: [email protected]).
—
fot. Kadry z filmu o innowacji Niewidzialna wyprawa, Sangaj Studio Filmowe Dorota Migas-Mazur