Pomiń menu

Tyflograficzna interaktywna gra planszowa dla wszystkich, niewidomych i widzących

Innowator:

Szymon Andrzejewski

Fundacja Szansa dla Niewidomych >>

Typ innowacji:

produkt

Odbiorcy innowacji:
  • osoby niewidome
  • osoby widzące
Gdzie można by korzystać z gry?
  • klubokawiarnie
  • miejsca aktywności lokalnej, domy sąsiedzkie,
  • świetlice
  • miejsca spotkań osób niewidomych i widzących
  • domy prywatne
szymon-andrzejewski Szymon Andrzejewski

Opis innowacji

Osoby niewidome mają ograniczony dostęp do rozrywek w stosunku do osób widzących. Zyskujące ostatnimi czasy wielką popularność gry planszowe rzadko są przystosowane do potrzeb takich osób, wykluczając je z możliwości aktywnego uczestnictwa w rozgrywce. Jako że bardzo często planszówki są wykorzystywane w różnych integracjach czy przy przełamywaniu lodów, niewidomi w takich przypadkach są skazani na swoiste wykluczenie. Oprócz tego ludzie bez dysfunkcji wzroku nierzadko nie umieją sobie wyobrazić z jakimi wyzwaniami w życiu codziennym muszą mierzyć się osoby niewidzący lub słabowidzący.

Niewidzialna wyprawa jest próbą zaangażowania obu grup w ramach wspólnej rozgrywki. Ze względu na potrzeby niewidomych graczy gra składa się z elementów tyflograficznych, częściowo przypominających puzzle. Wypukłości tyflografiki pozwalają zastosować ją jako źródło informacji o mechanice gry i jej zasadach. Ubraillowienie i dodatkowe elementy (opaski na oczy dla widzących) pozwalają poznać świat za pomocą zmysłu dotyku oraz nadają grze planszowej wymiar włączający poprzez zintegrowanie graczy z dysfunkcją wzorku z osobami widzącymi podczas spotkań towarzyskich. Sama gra przedstawia codzienne problemy, z jakimi muszą mierzyć się niewidomi i stawia przed graczem wymóg im sprostania – celem gry jest zakupić bilet za zdobyte wcześniej punkty i wsiąść do autobusu. Ukazanie osobom widzącym chociaż cząstki trudności, które spotykają niewidomych, pomoże w integracji obu grup i zapobiegnie izolacji niepełnosprawnych.

Gra była testowana w Trójmieście, spotkała się z bardzo przychylnym przyjęciem na Gdynia Design Day i była dobrze oceniana przez testerów.

Więcej informacji

Zachęcamy także do bezpośredniego kontaktu z innowatorem Szymonem Andrzejewskim (tel.: 504 813 633, mail: [email protected]).


fot. Kadry z filmu o innowacji Niewidzialna wyprawa, Sangaj Studio Filmowe Dorota Migas-Mazur