Poznaj innowacje
Osoby z niepełnosprawn. sensoryczną
Wybierz inną innowacjęKlub dyskusyjny dla dorosłych użytkowników AAC
Karolina Kamińska i Hubert Żelazko
metoda
- dorosłe osoby o złożonych potrzebach komunikacyjnych – użytkownicy i użytkowniczki komunikacji wspomagającej i alternatywnej (ang. Augmentative and Alternative Communications, w skrócie AAC)
- grupa studentów i studentek logopedii lub pedagogiki specjalnej
Innowacją mogą być zainteresowane placówki, instytucje i organizacje, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchową oraz na rzecz osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, a także uniwersytety i uczelnie kształcące przyszłych logopedów i logopedki
Materiały do pobrania
Na jakie problemy odpowiada innowacja?
Użytkownicy i użytkowniczki AAC rzadko wychodzą z domów, najczęściej nie są aktywni zawodowo, a także są pozbawieni okazji do uczestniczenia aktywnie w życiu społecznym, poznawania nowych osób, nawiązywania relacji, a także dzielenia się swoim doświadczeniem z innymi osobami, które zmagają się z takimi samymi trudnościami.
Spotkania klubu mają na celu podniesienie jakości życia społecznego, potrzebę poznawania nowych osób, które mają podobne trudności, możliwość podzielenia się doświadczeniami z zakresu komunikacji, porozumiewania się, prowadzenia dyskusji, kształtowaniu poczucia podmiotowości. Studenci logopedii czy pedagogiki społecznej z kolei mają niewiele możliwości przetestowania swojej wiedzy w praktyce z użytkownikami AAC.
Jak innowacja pomaga odbiorcom?
Uczestnikom i uczestniczkom klubu udział w spotkaniach pomaga w:
- zmniejszeniu poczucia izolacji i samotności poprzez nawiązanie nowych relacji i dzielenie się doświadczeniami z innymi z osobami o podobnych trudnościach;
- zwiększeniu poczucia zrozumienia swojej sytuacji dzięki możliwości dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi osobami, które zmagają się z takimi samymi lub podobnymi (ze względu na różne stopnie niepełnosprawności) trudnościami;
- zwiększeniu zaangażowania w życie społeczne (kontakt także po spotkaniach);
Działalność klubu wpływa także na:
- upowszechnienie problemu i wzrost świadomości wśród pedagogów, logopedów, psychologów oraz innych specjalistów problematyki barier komunikacyjnych
- wzrost świadomości oraz wiedzy studentek/ów, które mają szansę spotkania się z użytkownikami AAC, wdrożenie wiedzy teoretycznej nabytej w trakcie zajęć na uczelni oraz wiedzy ze szkoleń dla partnerów komunikacyjnych.