Poznaj innowacje
Dzieci i młodzież
Wybierz inną innowacjęPoMOSTy
Innowacja PoMOSTy polega na wzmocnieniu młodzieży z ośrodków socjoterapeutycznych (MOSów). Na innowację składają się dwa ważne elementy. Pierwszym z nich jest budżet partycypacyjny realizowany na terenie MOS. Działanie polega na tym, że grupa wychowanków opracowuje własne pomysły na projekty, które później zostają przedstawione całej społeczności MOS i poddane pod głosowanie. Nad realizacją procesu głosowania czuwa tzw. grupa liderska: 6-osobowy zespół złożony z wychowanków (3 os.) i kadry ośrodka (3 os.). Dzięki temu młodzież ma możliwość uzyskania realnego wpływu (poczucia sprawczości) na rozdysponowanie pieniędzy na różne inwestycje w placówce. Działania te nieco odwracają rolę, stawiając młodzież w roli aktywistów i działaczy, a nie tylko odbiorców wsparcia.
Drugą istotną częścią innowacji jest cykl warsztatów coachingowo-wzmacniających skierowanych do kadry ośrodka. Spotkania te tworzą przestrzeń na wytchnienie i wzajemne wsparcie, ale także na refleksję nad oddaniem części odpowiedzialności za ośrodek w ręce wychowanków i wychowanek.
Ludmiła Kruszewska i Karina Cienciała
metoda
innowacja skierowana jest do dwóch grup: wychowanków oraz kadry młodzieżowych ośrodków socjoterapii (MOS).
instytucje socjoterapeutyczne, placówki wsparcia dziennego, młodzieżowe ośrodki wychowawcze oraz szkoły
Materiały do pobrania
Zobacz przewodnik dla realizatorów
PoMOSTy an innovative method of working with young people [BOOKLET]
Posłuchaj podcastu o innowacji w Spotify lub YouTube
Na jakie problemy odpowiada innowacja?
Wychowankowie MOS to dzieci i młodzież przejawiające zaburzenia zachowania, które utrudniają im funkcjonowanie społeczne w grupie rówieśniczej i szkole. Trafiają oni i one do ośrodka dobrowolnie (za zgodą opiekunów/ek prawnych) – często w odpowiedzi na problemy wychowawcze (zaniedbanie obowiązku szkolnego, drobne konflikty z prawem) lub niewydolność wychowawczą rodziny. Według wychowawców i wychowawczyń oraz ekspertów i ekspertek grupę tę cechuje zaniżona samoocena, wyuczona bezradność oraz brak zdrowych wzorców zachowania wyniesionych z domu.
Kadra pedagogiczna MOS to głównie nauczyciele i nauczycielki (wychowawcy/czynie). Są to osoby szczególnie narażone na wypalenie zawodowe ze względu na charakter wykonywanej pracy. Potrzeby związane z dobrostanem psychicznym tej grupy są stale zaniedbywane – większość ośrodków nie oferuje specjalistycznego wsparcia psychicznego swoich pracowników i pracowniczek (superwizja, grupy wsparcia itp.)
Jak innowacja pomaga odbiorcom?
- zwiększenie poczucie wpływu, umiejętności sprawowania kontroli nad podejmowanymi decyzjami i emocjami
- zaangażowanie się, umiejętność wyznaczania celów i determinacji by je osiągnąć
- otworzenie się na wyzwania, uczenie się przez doświadczenie, budowanie pewności siebie w relacjach interpersonalnych i nauka kompetencji obywatelskich
- przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i zwiększenie dobrostanu kadry opiekuńczo-wychowawczej
- daje przestrzeń do rozmów na temat trudności i barier, z jakimi kadra zmaga się w codziennej pracy zawiązując pewnego rodzaju grupę samopomocową
- zbudowanie PoMOSTu pomiędzy młodzieżą a kadrą, czyli wzmocnienie współpracy obu tych grup